یزدفردا: مطالعات نشان می‌دهد مصرف یک رژیم غذایی بی‌کیفیت ممکن است منجر به تغییرات مغزی شود که با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

به گزارش یزدفردا: مصرف یک رژیم غذایی بی‌کیفیت ممکن است منجر به تغییرات مغزی شود که با افسردگی و اضطراب مرتبط است. این اولین مطالعه درمورد شیمی و ساختار مغز و کیفیت رژیم غذایی با 30 داوطلب است.

اسکن‌های مغزی تغییراتی را در انتقال‌دهنده‌های عصبی و حجم ماده خاکستری، در افرادی که تغذیه ضعیفی دارند، در مقایسه با افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، نشان می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد مصرف یک رژیم غذایی بی‌کیفیت ممکن است منجر به تغییرات مغزی شود که با افسردگی و اضطراب مرتبط است.

محققان دریافتند که این تغییرات با نشخوار فکری، بخشی از معیارهای تشخیصی برای شرایط مؤثر بر سلامت روان، مانند افسردگی و اضطراب، مرتبط است.

هنگامی که فردی از رژیم غذایی بی‌کیفیت استفاده می‌کند، اسید گاما آمینوبوتیریک (GABA) کاهش می‌یابد و گلوتامات افزایش می‌یابد. این انتقال‌دهنده‌های عصبی، همراه با کاهش حجم ماده خاکستری در ناحیه پیشانی مغز همراه هستند که می‌تواند ارتباط بین آنچه می‌خوریم و احساس ما را توضیح دهد.

ماده خاکستری مغز درگیر مسائل بهداشت روانی، مانند افسردگی و اضطراب است.

دلیل دقیقی که رژیم غذایی به این شکل بر مغز تأثیر می‌گذارد هنوز معلوم نیست. همانطور که مطالعات حیوانی نشان می‌دهند، ممکن است چاقی و الگوهای غذایی که سرشار از چربی‌های اشباع هستند باعث تغییر در متابولیسم گلوتامات و GABA و انتقال عصبی شوند.

نشان داده شده است که رژیم غذایی با چربی اشباع و قند بالا، تعداد نورون‌های پاروالبومین را کاهش می‌دهد. این نورون‌ها نقش رساندن‌ GABA را به محل موردنیاز انجام می‌دهند.

رژیم‌های غذایی ناسالم بر گلوکز نیز تأثیر می‌گذارد و باعث افزایش گلوکز خون و انسولین می‌شود. درنتیجه گلوتامات در مغز و پلاسما افزایش می‌یابد و تولید GABA را کاهش می‌دهد.

همانطور که در این مطالعه مشاهده شد، این تغییرات در شیمی مغز ممکن است منجر به تغییراتی در حجم ماده خاکستری مغز شود.

رابطه دایره‌ای بین خوب غذا خوردن‌ با داشتن‌ مغز سالم‌تر و سلامت روانی بهتر وجود دارد. بنابراین انتخاب بهتر مواد غذایی برای تغذیه خوب ضروری است.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا